INI NOMBOR LAWATAN ANDA

Tuesday, May 31

anatomy dan aplikasi dalam kehidupan





menurut kajian anatomy
jika kita ada mata tidak semestinya kita boleh melihat
ini disebabkan kerana terdapat banyak elemen yang terkandung
untuk objek yang dilihat itu ditafsir oleh otak dan diterjemahkan melalui pandangan




apabila kita melihat sesuatu ade receptor dalam mata kita akan menghasilkan action potential yang akan membawa maklumat mengenai objek yang kita lihat melalui sensory receptor dan sensory neuron. disini axon memainkan peranan yang sangat penting. sensory neuron akan membawa AP ke central nervous system CNS yang kemudian nye akan dibawa naek ke atas dan masok ke cerebral cortex untuk ditafsir.





selepas ditafsir AP, maklumat akan dihasilkan dan ianya dibawa turun dari cerebral cortex ke mata melalui sensory motor dan kemudiannya terus ke mata yang memainkan peranan sebagai effector. hasilnya, mata kita dapat melihat objek yang kita lihat.





sedarkah kita yang mata hanyalah sebagai medium yang menerima pandangan objek sahaja. terdapat banyak lagi elemen2 yang penting yang terkandung dalam badan yang membolehkan kita melihat sesuatu objek itu. jika rosak salah satu elemen tersebut maka akan lemahlah atau berkurangan atau hilang terus daya penglihatan kita walaupun mata kita sihat dan walafiat tanpa sebarang kecederaan. sebagai contoh, jika rosak sensory neuron, maka tidak akan ada AP yang dihantar ke otak untuk ditafsir. contoh laen, jika rosak sensory motor, maka tidak akan ada maklumat yang akan dihantar ke mata.




so, adanya dua orang dalam perhubungan tidak akan menjamin keberlangsungan hubungan mereka. apa yang penting adalah elemen2 yang diterapkan atau dimasukkan dalam perhubungan tersebut. jika baik dan betul elemen tersebut maka akan baik lah pengakhirannya dan sebaliknya akan berlaku.





kesimpulan? korg dapat tangkap x ape yang aku cuba smpaikan? =,='









2 comments:

  1. erkkk........kalau bce ni time sem 1 bru phm kot...huhu

    ReplyDelete
  2. mendalam maksudnya... p/s: rindu tyme form 5 blajar bio... :))

    ReplyDelete